Aggódó bajorok, Macron ellen tüntető franciák, helyezkedő buborék
Strasbourgból, az Európai Parlamentből jelentkezünk
Bonjour de Strasbourg, avagy a helyi dialektusban: Buschur us Strossburi!
Ezen a héten – különösen a Brüsszelben élni kényszerülők örömére – Strasbourgban ülésezett az Európai Parlament: kedden beszédet mondott Maia Sandu moldáv államelnök, szerdán Ursula von der Leyen bizottsági elnök tartotta meg éves, amerikai mintára bevezetett „State of the European Union“ beszédét – és már aznap rögtön két újabb bizalmatlansági indítvány is érkezett ellene: a szélsőjobboldali Patrióták és a szélsőbaloldali Európai Baloldal frakciók külön-külön nyújtanak be bizalmatlansági indítványokat. A Patrióták egymaguk is össze tudják hozni az ehhez szükséges 72 képviselői aláírást, a szélsőbalosoknak viszont vagy maguknak is csatlakozniuk kell majd a széljobb akciójához, vagy találniuk kell további képviselőket az indítványhoz.
De Strasbourgban nemcsak az Európai Parlament van, hanem – még ha sokszor az EU-tudósítók el is felejtik – maga Franciaország is. A mostani hírlevélben tehát nemcsak az európai parlamenti eseményekről meg egy egykori CSU-s EP-képviselő Orbán Viktorról és Magyar Péterről alkotott véleményéről lesz szó, hanem arról is, hogy
miért bukott meg hétfőn az eddigi francia kormány,
mit üzen Macron elnök kedden bejelentett új kormányfőjelöltjének személye,
és hogy tényleg megbénították-e a tüntetők szerdán Franciaországot, ahogy előzetesen ígérték. Jó olvasást, szokás szerint van mit!
Macron elemében: lebénult parlament, utcai káosz
Ursula von der Leyen már idén nyáron – meglepő többséggel – túlélt egy bizalmatlansági indítványt. Nem volt ilyen szerencsés azonban François Bayrou, centrista francia kormányfő: miután önmaga ellen kért bizalmatlansági szavazást, azt hétfőn el is vesztette, tekintve, hogy a tavalyi előrehozott parlamenti választások óta eleve nincs többsége a macronista tábornak a párizsi parlamentben.
Bayrou a jobbközép Republikánusokkal és a centristákkal – köztük saját Demokratikus Mozgalom pártjával – kormányzott együtt, de még így sem volt többségük. Eddigi túlélését az biztosította, hogy sem maga a kormány, sem az ellenzék nem nyújtott be ellene bizalmatlansági indítványt – vagyis gyakorlatilag Marine Le Pen Nemzeti Tömörülésének köszönhetően tudott a kormány működni, mert a szélsőjobboldal ugyan nem támogatta hivatalosan őket, de nem is állt a baloldali blokk mellé Bayrouék megbuktatásáért.
Macron 2022-es második elnökválasztási győzelme óta négy kormányfőt is „elhasznált“, 2017 óta tartó ciklusában pedig most következik a hetedik miniszterelnök, amivel a politikus rekordot döntött: a hat kormányfőt „elfogyasztó“, 1981 és 1995 között uralkodó François Mitterand szocialista elnököt is leelőzte a még „csak“ 8 éve hatalomban lévő Macron.
Korábban – Mitterand vagy Jacques Chirac idején – a kormányfőváltásokat többek között (bár nem kizárólagosan) az okozta, hogy a parlamentben az elnökkel szemben álló tábor került többségbe, azaz például a szocialista Mitterandnak 1993-ban a jobbközép Édouard Balladurt, a jobbközép Chiracnak pedig 1997-ben a szocialista Lionel Jospint kellett miniszterelnöknek kineveznie.
Macron helyzete azonban eltér ettől. Egyrészről a politikus jóval kevésbé veszi komolyan a parlamentarizmust – amit ugyan a francia félprezidenciális, gyakorlatilag De Gaulle tábornokra szabott rendszer lehetővé tesz, de Macron esetében már-már inkább bonapartista, semmint gaulleista vonásokat mutat: a politikus a parlamentet az elnöki hatalom eszközének tartja, ennek megfelelően a kormányfőket nem a pártokkal egyeztetve, hanem azokra rákényszerítve kéri fel. Mivel 2022-ben, majd még egyértelműbben 2024-ben elvesztette a macronista tábor a parlamenti többségét, a macroni kormányzás folyamatos parlamenti és kormányzati instabilitást jelent, amit Macron saját hatalma érdekében akar használni: Carl Schmitt-i logikát követve tudja, hogy a rendkívüli helyzetek mindig a szuverénnek kedveznek. Macron kész a rendeleti kormányzást is bevetni, ha éppen nincs parlamenti többsége: 2023-ban például az igen jelentős nyugdíjreform egészét parlamenti jóváhagyás nélkül verte végig a kormányzat, pusztán rendeleti úton.
A 2024-es EP-választások után Macron mindenkit meglepve feloszlatta a francia parlamentet – az elnöknek ez a jogköre gyakorlatilag teljesen korlátlan és indokolnia se kell –, aminek eredményeként egy a megelőzőnél is polarizáltabb parlament jött létre három és fél táborral: a baloldal egységesen indult, de az EU-ellenes balnacionalista Mélenchonéktól a mérsékelt, mára gyakorlatilag törpe- és rompárttá vált szocialistákig tartó tábort azonban számos ellentét szeli át; a szélsőjobboldali Nemzeti Tömörülés az első fordulót megnyerte, de aztán a második fordulóban még úgy-ahogy működött „a republikánus front“, azaz főleg balosok szavaztak át jobbközép jelöltekre a lepenisták ellenében (miközben a jobbközép szavazók nem tettek mindig így a balos jelöltekkel); a macronista tábor, amely eleve több pártból áll össze, nagyon összezuhant, de a baloldal és a szélsőjobboldal között ügyesen tud taktikázni és lavírozni. A „három és feledik“ tábor pedig a mérsékelt jobbközép Republikánusok párt: az egykori nagy gaulleista párt azonban jelentősen visszazuhant, igazából csak a Le Penék ellen átszavazó balosoknak és macronistáknak köszönhetik parlamenti jelenlétüket.
Noha a 2024-es választást a baloldali tábor nyerte meg – ők szereztek relatív többséget a parlamentben –, Macron mégsem közülük kért fel valakit miniszterelnök-jelöltnek, pedig a baloldal meglepően egységesen lépett fel ekkoriban még és Mélenchonék is eltekintettek attól, hogy egy nagyon kemény balos jelölttel provokálják az elnököt. Macron azonban, aki 2017-ben még balközép jelöltként nyerte meg az elnökválasztást, már rég nem a baloldalban gondolkozik: a macronizmus az áramvonalas, startupper- és yuppie-nyelvezetet használó jobboldal akar lenni, amely számos kérdésben – főleg a bel- és gazdaságpolitikában – eleve közelebb áll Marine Le Penhez, mint akár csak a legmérsékeltebb baloldalhoz.
Macron célja tehát 2024 után az volt, hogy a baloldalt – amelynek voksai nélkül a macronista és jobbközép tábor kispárt lenne csak a parlamentben – teljesen háttérbe szorítsa.
A macronista tábor a jobbközéppel alkotott kormányt – abszolút többségük nincs, de a túléléshez elegendő volt, hogy Marine Le Penék nem szavaztak ellenük. Michel Barnier-val szemben azonban összeállt a szélsőjobb és a baloldal, és a politikus alig 3 hónap után megbukott kormányfőként 2024 végén. Ezután kérte fel Macron François Bayrout, aki a francia politika régi motorosa, gyakorlatilag a „centrizmus“ szinonimája, ugyanis a katolikus hátterű politikus szociális gazdaságpolitikát és konzervatív társadalompolitikát képvisel és mindkét politikai tábor irányába nyitott. Elvileg neki kellett volna a macronista-jobbközép kisebbségi kormányt úgy vezetnie, hogy közben a baloldal és a szélsőjobboldal ellenállását kompromisszumokkal le tudja védeni.
Miután azonban most nyáron a hatalmas államadósság – mintegy a macroni nyolcéves gazdaságpolitika öröksége – miatt jelentős szigorításokat, megszorításokat jelentett be, végül bizalmi szavazást kezdeményezett maga ellen. Hogy pontosan miben is bízott – már ha tényleg az volt a célja, hogy hatalomban maradjon –, a francia sajtó se értette. Esetleg arra számíthatott, hogy az ellenzék nem fog ellene szavazni – márpedig ellentétben a képviselők által benyújtott bizalmatlansági indítvánnyal, ahol az összes képviselő többsége szükséges a kormány túléléséhez, a kormányfő által kezdeményezett bizalmi szavazás megnyeréséhez elegendő, ha a leadott szavazatok többségét megszerzi. Azaz ha a baloldali és szélsőjobboldali tábor nagyrésze nem vett volna részt a szavazáson, Bayrou elvileg győzhetett volna is – de semmiféle jel nem utalt előtte sem arra, hogy az ellenzék megtenné ezt a szívességet.

A szélsőjobboldali Nemzeti Tömörülés kevesebb, mint másfél évvel a 2027 tavaszi elnökválasztás előtt már nem akar szívességeket tenni Macronnak, nehogy úgy tűnjék: része ő is „a rendszernek“; a baloldali tábor egysége pedig eleve szétesett, a többségben lévő mélenchonisták, zöldek és kommunisták pedig keményen rendszerellenes retorikát használnak. A baloldal eleve nem engedhette meg magának, hogy a neoliberális megszorító intézkedéseket bejelentő Bayrou az ő szavazataikkal éljen túl. Azaz szeptember 8-án, hétfő délután az történt, ami várható volt: Bayrou óriásit bukott a bizalmi szavazáson, ugyanis még saját jobbközép koalíciós partnere közül se szavazott mindenki bizalmat neki – a baloldal és a szélsőjobboldal pedig egységesen mondott nemet rá.
Franciaország azonban nemcsak emiatt látszott a politikai káosz közelébe sodródni: szeptember 10-ére a sárgamellényesekhez hasonló, ideológiailag eléggé eklektikus csoportok jelentették be, hogy utcai torlaszokkal, tüntetésekkel és egyes informatikai rendszerek tudatos betámadásával „leállítják“ az országot – a szélsőbaloldal és a zöldek támogatták is a megmozdulásokat – ; szeptember 18-ára pedig általános sztrájkot hirdettek a legnagyobb szakszervezetek.
Macron elnök azonban éppen ilyenkor – a rendkívüli helyzetekben – szokta nagyon is elemében érezni magát (néha eleve maga is rásegítve ilyen helyzetek előidézésére): ha káosz van a parlamentben és az utcán, akkor az elnök szuverenitása még inkább látszódik, kiemelkedik.
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to GEMIŠT to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.


