Jó reggelt! A mai talán karcsúbb hírlevél lesz a megszokottnál, de belefért így is
pár olyan nemrég megjelent nyugat-európai hang, akik a német és az osztrák jólét érdekében mielőbb eltörölnék az Oroszország elleni szankciókat;
egy olyan román politikus, aki a NATO éléről katapultálna országa elnöki székébe, és ha már beszélünk erről, egy igazán vad pletyka/spekuláció;
a magyar kormány négy engedménye Brüsszelnek, amit a DK rögtön behódolásként értelmez. De vajon tényleg az-e? Jó olvasást!
Hol a pénz „Brüsszelből”?
Azok után, hogy a múlt héten 416 forint is volt az euró és a kormányhoz eddig a nyilvánosságban megértően viszonyuló Mol-vezér határozottan jelezte, hogy most már elég a 480 Ft/liter áron mért hatósági áras benzinből, mert baj lesz, az egyik legfőbb kérdés, hogy mikor juthat hozzá Magyarország az EU-s helyreállítási pénzekhez, amiknek a kifizetését a Bizottság blokkolja már egy ideje (nem éppen jogállami módon, ugyanis a jogállami mechanizmus keretében, ami a pénzek felfüggesztésére szolgálhatna, még semmilyen döntés nem született).
A magyar sajtó érdeklődése a helyreállítási pénzek iránt ehhez képest elég visszafogott mostanában, a Portfolio üti egyedül a témát becsülettel. Az Európai Bizottság szóvivőiből persze nekik is csak üres bullshitelést sikerült kipréselniük, így jelenleg legfeljebb találgatni lehet, hogy a kormány által bedobott engedmények mennyire lehetnek meggyőzőek „Brüsszelben”.
Csökkentik az egyszereplős tenderek arányát a közbeszerzéseknél. Tök jó, de aki nem a Marson élt az elmúlt időszakban, az tudja, hogy papíron sokszereplős közbeszerzéseket is ki lehet írni úgy, hogy azon csak egyvalaki tudjon nyerni.
Korrupciós ügyekben olyan szabályozást alakítanak ki, hogy nyomozásra lehessen kényszeríteni a vonakodó ügyészséget. Ez már jobb, kíváncsian várom a részleteket. Polt Péter ugye korábban azt dobta be, hogy ha az EU-nak nem tetszik, hogy ejtenek egy-egy korrupciós ügyet, akkor lépjen fel az Európai Ügyészség pótmagánvádlóként a perben, ami kicsit röhejes javaslat annak fényében, hogy a pótmagánvádló indítványát élből lesöprik az asztalról, ha nem közvetlen sértett az illető, illetve ha közhatalmat gyakorló szervezet (EU-alkotmányelméleti mélységekbe vezetne, hogy ez elmondható-e az Európai Ügyészségről Magyarország vonatkozásában, ami nem csatlakozott a szervezethez, de a közvetlen sértetti minőség hiánya jóval konkrétabb probléma). Ez nem azért van így, mert a magyar bírók a korrupciót pártolnák, hanem mert az eljárási törvényt alkalmazzák, ráadásul örülnek, ha kevesebbet kell dolgozni és élből visszautasíthatnak kérelmeket érdemi vizsgálat nélkül formai okból. Szóval lássuk a konkrét törvényjavaslatot, hogy hogyan nézne ki a korrupciót olykor észrevenni nem akaró Polt megkerülése.
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to GEMIŠT to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.