GEMIŠT

GEMIŠT

Share this post

GEMIŠT
GEMIŠT
Kamuzik Gulyás Gergely, igenis le kellene tartóztatni Putyint Magyarországon

Kamuzik Gulyás Gergely, igenis le kellene tartóztatni Putyint Magyarországon

Bakó Bea's avatar
Bakó Bea
Mar 23, 2023
∙ Paid
7

Share this post

GEMIŠT
GEMIŠT
Kamuzik Gulyás Gergely, igenis le kellene tartóztatni Putyint Magyarországon
7
Share
Vlagyimir Putyin orosz elnök a budapesti parlament erkélyén Orbán Viktor magyar miniszterelnök társaságában. Fotó: OV / Fb

Magyarországon nem tartóztatnák le Vlagyimir Putyint, mert a Nemzetközi Büntetőbíróság Statútuma nincs kihirdetve Magyarországon – mondta Gulyás Gergely a kormányinfón, hozzátéve azt is, hogy azért nincs a statútum kihirdetve, mert alkotmányellenes lenne. Ezt persze lehet a kormány újabb oroszbarát gesztusának is értelmezni, és ízlésbeli kérdésektől függetlenül is nehezen vitatható, hogy a Nemzetközi Büntetőbíróság (angol rövidítéssel ICC) által Putyin ellen kiadott elfogatóparancsnak inkább csak szimbolikus jelentősége van.

Az elején nézzük röviden, miről is szól az ICC statútuma: az általános hatáskörű nemzetközi büntetőbíróság (amely tehát nem azonos a térségünkben leginkább ismert speciális, a volt Jugoszlávia területén elkövetett háborús és emberiesség elleni bűncselekmények kivizsgálására létrehozott ICTY-vel) létrehozásáról 1998-ban állapodtak meg, és 2002-ben jött létre, miután a szükséges minimális számú (hatvan) aláíró állam (köztük Magyarország) ratifikálta az erről szóló egyezményt. Az ICC hatásköre „a nemzetközi közösség egészét érintő legsúlyosabb bűncselekményekre” korlátozódik: a népirtás, a polgári lakosság ellen elkövetett emberiesség elleni bűncselekmények (mint gyilkosság, kínvallatás, deportálás, szexuális erőszak, stb), háborús bűncselekmények tartoznak ide. Az egyezményt számos ország nem ratifikálta: például Oroszország, Ukrajna és az Amerikai Egyesült Államok sem.

Ennyit elöljáróban, most pedig lássuk, hazudik-e Gulyás Gergely, azaz (1) tényleg nem tartóztathatnák le ez alapján Magyarországon Putyint és (2) tényleg nincs-e az ICC statútuma kihirdetve Magyarországon?

Az első kérdésre a válasz: hazudik. A másodikra: csak részben hazudik.

A Gemišt az előfizetéseitekből él, ezért totálisan független nemcsak pártoktól, ilyen-olyan érdekcsoportoktól, hanem az unalmas hazai médianarratívától is. Fizess elő, vagy iratkozz fel!

Az valóban igaz, hogy az ICC statútuma nincs kihirdetve Magyarországon, vagyis nincs külön törvény a nemzetközi szerződés hivatalos magyar szövegével. Ez meglehetősen szokatlan, de ettől még nem jelenti azt, hogy Magyarország a statútumot ne ratifikálta volna, azaz Magyarországon ne lehetne, sőt, ne kellene Putyint az ICC elfogatóparancsa alapján letartóztatni.

Magyarország az ICC statútumát ugyanis nem törvényben, hanem egyszerűen országgyűlési határozatban erősítette meg – méghozzá az első Orbán-kormány alatt, 2001-ben. Ez az országgyűlési határozat nem tartalmazza a statútum teljes szövegét, csak kijelenti a megerősítést. Azaz a statútumot Magyarország ratifikálta, Magyarországot az ICC is részes államnak tekinti: ekként pedig nem igaz, hogy Putyint nem tartóztatnák le a magyar hatóságok, ha idejönne – vagy ha így tennének, azzal nemzetközi jogi kötelezettség teljesítését mulasztanák el.

Persze könnyen lehet, hogy Gulyás mondata az oroszoknak szóló lip service mellett a jogalkalmazóknak is szólt, ha esetleg bizonytalanok lennének, hogy mit is kellene csinálni egy teljes szövegével ki nem hirdetett szerződés esetén.

Ha szokatlan is ez a fajta, egyszerű országgyűlési határozatban történő ratifikáció, az akkor hatályos alkotmány erre lehetőséget adott.

Míg a Fidesz által írt és 2012-ben hatályba lépett Alaptörvény már kifejezetten rendelkezik arról, hogy a nemzetközi szerződéseket jogszabályban (azaz törvényben vagy rendeletben) kell ratifikálni, addig a régi alkotmány általánosságban annyit követelt meg, hogy a vállalt nemzetközi jogi kötelezettségek és a belső jog összhangját biztosítani kell – hogy pontosan hogyan, arról nem rendelkezett.

Hogy miért pótolandó hiányosság a statútum szövegének törvényben való kihirdetése, arról a témában elmélyedni kívánóknak Kovács Péternek, az ICC magyar bírájának a tanulmányát ajánlom. Ő korábban alkotmánybíró volt, 2014-ben pedig a Fidesz-kormány jelölte őt az ICC-be, úgyhogy liberális-globalista elhajlással talán nem vádolható. Kovács még négy évvel ezelőtt tette fel meglehetősen türelmetlenül a kérdést: mégis miért nincs még mindig a statútum szövege kihirdetve, miközben az egyezményt egyértelműen ratifikáltuk, abban részes felek vagyunk, és például a hatályos magyar büntető jogszabályok is hivatkoznak a nemzetközi büntetőbíróság alapokmányából következő kötelezettségekre.

A statútum kihirdetésével egyébként a 2001-es országgyűlési határozat óta többször is próbálkozott a parlament szocialista és fideszes kormányok alatt is, de mindig elfogadás nélkül lezárták vagy visszavonták a javaslatot. A legutóbb Trócsányi László korábbi fideszes igazságügyi miniszter nyújtotta be a kihirdetésről szóló törvényjavaslatot 2016-ban, de csendben akkor is lezárták az ügyet, anélkül, hogy a törvénygyár elfogadta volna. Mindenesetre a javaslat, benne a statútum teljes magyar fordításával elolvasható a parlament honlapján. Érdekes módon a beterjesztő Trócsányinak ezek szerint nem voltak alkotmányossági aggályai, és ezeket az állítólagos aggályokat Gulyás Gergely sem fejtette ki a kormányinfón részletesen.

Kovács Péter tanulmányából azonban az derül ki, hogy

az ok, amiért rendre megfeneklik a kihirdetés, pontosan abban a rendelkezésben rejlik, amely Vlagyimir Putyint is érinti. Hogy az ICC statútum alá tartozó eljárásokban nem érvényesek a hagyományos közjogi mentességek, magyarul államfők és egyéb közjogi méltóságok sem úszhatják meg a felelősségre vonást,

emiatt pedig a Köztársasági Elnöki Hivatal akadályozta volna a kihirdető törvény elfogadását. Konkrétan le is van írva a Trócsányi-féle javaslat irományösszegzőjében, hogy azért zárták le, mert a KEH „nem teljesen értett egyet” a javaslattal.

Én nem tudom, hogy mi vaj lehetett a füle mögött Áder Jánosnak, vagy akár 2001-ig visszamenő elődeinek, de talán most, hogy végre egy (agresszió tekintetében a liberálisok számára is feltehetően gyanún felül álló) nő a köztársasági elnök, igazán futhatnának az ügyben még egy kört. Főleg, hogy az ICC statútumot már rég ratifikáltuk, azaz elvileg nem ezen áll vagy bukik Putyin budapesti letartóztatása.

Keep reading with a 7-day free trial

Subscribe to GEMIŠT to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 Gemišt
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture

Share