GEMIŠT

Share this post
Mérsékelt habzású illiberalizmus, tiraszpoli robbantások, Kofola és béke
www.gemist.hu

Mérsékelt habzású illiberalizmus, tiraszpoli robbantások, Kofola és béke

Bukovics Martin
and
Illés Gergő
Apr 26
Comment
Share

Jó reggelt! A francia elnökválasztással és a szlovén parlamenti választással Techet Péter foglalkozott már a tegnapi különkiadásban, ma inkább keletebbre nézünk. Szerbiába, Lengyelországba, Moldovába és még annál is tovább. Jó olvasást!


Chronik Mitteleuropa

Rejtélyes orosz gép landolt Belgrádban, uniós légtéren haladt keresztül

A szerb sajtó napok óta azt találgatja, milyen célból repülhette át a NATO- és EU-tag Bulgária légterét egy vasárnap reggel Szocsiból Belgrádba tartó orosz állami repülőgép, az ugyanis nem szerepel a belgrádi repülőtér honlapján, csak lelkes Flightradar-követők szúrták ki. Az N1 tévé szerint ugyanilyen gépekkel evakuálták a háború megkezdésekor az orosz diplomáciai személyzetet Ukrajnából, és maga Vlagyimir Putyin is egy ilyennel érkezett 2019-ben a szerb fővárosba, egyszerre hárommal, hogy ne lehessen pontosan tudni, melyikben van az orosz elnök.

A rengeteg uniós szankció ellenére az orosz gép megtehette, hogy belépjen a bolgár légtérbe: az orosz légitársaságoknak ugyan tilos ezt megtennie, de orosz állami gépek humanitárius és diplomáciai céllal átrepülhetnek az EU országai fölött. A kérdés tehát az, hogy ez a gép pontosan mit is csinált abban a Belgrádban, amelyben a hírek szerint most dől el, hogy nyugat- vagy keletpárti kormány alakul. Hivatalos magyarázat továbbra sincs, a Kreml-szóvivő tegnapi nyilatkozata alapján a legvalószínűbb az, hogy mivel Horvátország április 25-ig adott határidőt az orosz diplomatáknak a távozásra, azok valamiért Belgrádon keresztül repültek haza.

Ha már légtér: Tusk a Paksra érkező orosz fűtőanyagot blokkolná

Az ukrajnai háború kapcsán Lengyelországban tovább folytatódik az odamondási verseny a nemzeti-konzervatív kormánypártok és a jobboldali-liberális ellenzék között: újabban a Donald Tusk vezette ellenzék azzal próbál fogást találni a kormánypártokon, hogy azok még mindig túl puhányak az oroszokkal a szankciók ügyében. A jobbközép Polgári Platform most arra próbálja rávenni a kormányt, hogy Lengyelország még az Oroszországból a paksi atomerőműbe szállított nukleáris fűtőanyagot se engedje át a légterén. Hiába zárta le ugyanis Varsó (majd rövidesen az egész Európai Unió) az orosz invázió kezdete után a légterét az orosz gépek előtt, az uniós szabályozás hagyott bizonyos kivételeket. Így történhetett, hogy a magyar külügy kérésére Varsó négyszer is – április 5-én, 10-én, 19-én és 24-én – is átengedte a Paksra fűtőanyagot szállító orosz gépet Lengyelország felett.

Így történt, hogy az Orbánnal amúgy sem finomkodó Donald Tusk hétfőn le is csapta a magas labdát és követelte, hogy a lengyel kormány „vegye komolyan a szankciókkal kapcsolatos kérdéseket”, hiszen a lengyel légtér „a szankciók ellenére nukleáris fűtőanyag-szállítás céljából nyitva áll Putyin legközelebbi szövetségese, Orbán előtt”. Tusk pártjának képviselője, Michał Szczerba bővebben is kifakadt:

szerinte Varsó semmit nem kap Budapesttől az orosz szállítmányok átengedéséért cserébe, hiszen Magyarország továbbra sem engedélyezte, hogy a területén át katonai szállítmányok haladjanak Ukrajnába.

Arra persze vajmi kevés esély van, hogy Tuskék követelése meg is valósuljon: mint az a magyar külügy a lengyeleknek küldött kérelmeiben is áll, a fűtőanyag-transzport esetében különleges szállítmányokról van szó, melyek a paksi atomerőmű biztonságos működését és a magyar fogyasztók energiabiztonságát szavatolják. (IG)

Kész a Szeged-Szabadka-vasút szerbiai szakasza, a magyar félre várnak

Majd’ fél évvel a 2022. novemberi határidő előtt a Mészáros Lőrinc cégénél jelentősen olcsóbban dolgozó orosz kivitelező elkészült Szerbia a Szabadkát Szegeddel összekötő, részben az autópálya mellett haladó vasút építési munkálataival, így már csak Magyarországnak kell befejeznie a munkálatokat ahhoz, hogy az ígért 120 km/h-s sebességgel, 40 perc alatt meg lehessen tenni a két város közti távot, ami most alsó hangon egy óra autóval, busszal másfél. A cél az, hogy valahogy úgy oldják meg a járat közlekedését, hogy a határellenőrzés ne vegyen el menetidőt, de hogy ez pontosan hogyan fog történni, még nem tudni. Jó példát a bázeli vasútállomás mutathat: ott a külföldre induló járatokra való felszállás előtt kell átesni a határ- és vámellenőrzésen, igaz, Bázel eleve a svájci-német-francia hármashatár mellett fekszik, míg a szerb-magyar határig mind Szabadkáról, mind Szegedről van pár (egyébként felújított) megállója a magyar EU-tagság óta fontos csempészútvonalnak minősülő, majd 2015-ben, a menekültválság kellős közepén beszüntetett forgalmú vasútnak.

This post is for paid subscribers

Already a paid subscriber? Sign in
© 2022 Gemišt
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Publish on Substack Get the app
Substack is the home for great writing