GEMIŠT

Share this post

Mi hír, és mi nem az?

www.gemist.hu

Mi hír, és mi nem az?

Bukovics Martin
Jun 28, 2022
13
10
Share this post

Mi hír, és mi nem az?

www.gemist.hu

Jó reggelt! Szó lesz ma:

  • Szlovéniáról, Horvátországról, Romániáról és Ausztriáról.

  • Kötelező oltásról, autópályákról, politikáról, médiáról, EU-ról.

  • És magyar főszerkesztők hírértéken való elmélkedéséről.

Amilyen unalmasan hangzik mindez, annyira érdekes lesz a végére.


Chronik Mitteleuropa

Autópálya köti majd össze Temesvárt Belgráddal

Óriási hír ez: ami most alsó hangon két és fél óra autózás, az a jövőben mindössze egy lesz, pláne, ha Szerbia valamikor EU-taggá, Románia pedig a schengeni övezet részévé válik. Temesvár, a Bánság fővárosa Romániában kicsit olyan, mint Magyarországon Sopron vagy Mosonmagyaróvár: az már a nyugat, a helyi rádióállomás is Radio Vest néven fut, és eleve a város körüli fejlesztési régiót is a nyugatinak nevezik.

Csakhogy ebből az irigyelt helyzetből sokat nem lát az, aki a városban él: autópálya csak Kelet-Magyarország felé megy, az izgalmasabb részek felé, Szerbián keresztül közúton kell vergődni, kamionokat előzve. A román és a szerb kormány 2016 óta törekedik valahogy megoldani a helyzetet, már csak azért is, mert a járvány előtt úgy volt, hogy 2021-ben az Európa kulturális fővárosa tisztséget Újvidék és Temesvár egyszerre viseli majd, és kézenfekvőnek tűnt, hogy a két regionális jelentőségű nagyvárost épeszű és gyors közlekedési kapcsolat kösse össze. A járvány miatt Újvidék EKF-je idénre, Temesváré pedig 2023-ra tolódott (ők ráadásul még mindig finanszírozási problémákkal küszködnek, simán kinéz náluk egy még a pécsinél is nagyobb bukás), a román politika meg csak mostanra jött rá arra, hogy a beruházást akár EU-s pénzekből is meg lehetne építeni, így múlt hét végén végül aláírták a megállapodást az új sztrádáról. Szerbiában 65 kilométer lenne a pálya szakasza Belgrád és Vatin (Versecvát) között, Romániában 78 km Temesvár és Temesmóra (Moravița) között. A megvalósíthatósági tanulmányok és tervek még idén elkészülnek, a közbeszerzést a pályára jövőre írják ki, azaz pár év még biztosan kell majd, hogy errefelé autózhassunk, és hogy Erdélyhez jelentősen közelebb kerüljön az Adria.

Ha már autópálya: a magyar és a horvát Baranyát (azaz a pécsi vendégeket a világon elérhető legjobb halászlevekkel) 2024-re kötik csak teljesen össze, a horvátok ugyanis csak most írják ki a tendert a Pélmonostor (Beli Manastir) és a határ közötti 5 kilométeres szakaszra. Egyébként addigra ígéri a magyar fél is az M6-os befejezését. Az Eszék-Pélmonostor-rész a 600 méteres Dráva-híddal őszre kész lesz.

Az új szlovén miniszterelnök két elődje pártját is felszámolta

A szlovén politika két egykori üstököse, két korábbi exminiszterelnök is úgy látta jónak azután, hogy idén kiestek a parlamentből, hogy a legjobb, amit a politikai túlélésért tehetnek, az az, ha pártjaikkal együtt beolvadnak Robert Golob Szabadság Mozgalmába. A korábbi humorista Marjan Šarec 2018-2020, az ország első kormányfője, Alenka Bratušek 2013-2014 között vezette Szlovéniát. Előbbi pártja 3,7%-ot, utóbbié 2,6%-ot kapott idén áprilisban, és miután alapvetően mindketten centrista-szociálliberális irányt vittek, úgy látták a legjobbnak, ha egyesítik erőiket és az 1% feletti szereplésért járó párttámogatási pénzeket, és ezeket a miniszterelnöknek épp a liberális ALDE-pártcsaládba csatlakozni vágyó, anno még zöldpártként indult formációjába csatornázzák be. Šarec meg is kapta cserébe a védelmi minisztériumot, Bratušek pedig az infrastrukturális ügyekért felelős tárcát. Tisztul tehát a kép Szlovéniában: az egyik oldalon ott vannak a macronisták és szövetségeseik (szocdemek és kommunisták), a másikon pedig az orbánista Janez Janša.

Keep reading with a 7-day free trial

Subscribe to GEMIŠT to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.

Already a paid subscriber? Sign in
© 2023 Gemišt
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start WritingGet the app
Substack is the home for great writing